Blog

IOC gecertificeerd sportdiëtist Maaike Enthoven deelt graag haar kennis in haar blogs. In deze informatieve blogs geeft zij vanuit haar expertise praktische tips en inzichten op het gebied van voeding en sport.

Waterpolo en (sport)voeding

Voor de selectie van de Zaan gaf Maaike Enthoven sportdiëtist dinsdag 25 september 2018 een presentatie over de afstemming van voeding en sport, midden op de Zaanse Schans bij D’Swarte Walvis.

Waterpolo is een unieke sport, waarin uithoudingsvermogen, kracht, stabiliteit, power, zwemsnelheid, lenigheid, tactisch inzicht, teamspirit en specifieke technische vaardigheden, zoals balcontrole een belangrijke rol speelt. Ondanks dat teams doorlopend kunnen wisselen gedurende de wedstrijd, wordt de intensiteit van het waterpolo minder naar het einde van de wedstrijd toe en wordt er behoorlijke vermoeidheid ervaren door de spelers.

Lees meer

Granola 2.0

Granola: lekker en gezond?

Gelukkig zijn mensen en ook veel sporters bezig met een healthy lifestyle en willen daarbij dus ook gezond eten. Te beginnen met een goed ontbijt waar je je energie uithaalt, nodig voor body en mind! Brood wordt vaak aangeraden als ontbijt, maar voor de variatie is iets anders ook wel eens lekker.

Lees meer

Eten om spiermassa op te bouwen?

Vandaag wil ik jullie meer vertellen over hoe je extra voeding of andere voeding tot je kan nemen voor krachttoename en spieropbouw, zonder hierdoor in vetmassa aan te komen.

Er zijn veel sporters die aan willen komen in spiermassa voor extra kracht (bijvoorbeeld schaatsers, fietsers, krachtsporters) of om esthetische redenen, om er groter, breder en gespierder uit te zien. Ik merk dat sporters mij vaak vertellen dat zij meer eiwit zijn gaan gebruiken, vaak in de vorm van eiwitshakes, pillen of poeders, omdat dit hen werd geadviseerd door andere sporters of door trainers van sportscholen. In de praktijk valt de snelheid van gewichtstoename in spiermassa voor deze sporters dan vaak tegen en is het soms zelfs zo dat zij in vetmassa zijn aangekomen.

Lees meer

Wat eet ik voor een wedstrijd?

Bij de begeleiding van wedstrijdsporters en recreatieve sporters die gemotiveerd zijn om hun prestatie te verbeteren merk ik dat zij zich vaak afvragen of zij wel goed genoeg eten en drinken voor de wedstrijd.

Hoe serieuzer de sporter is, hoe onzekerder deze zich vaak voelt over zijn of haar voeding. En dan vooral betreft het eten en drinken rondom de wedstrijden. Ik merk dat sporters vaak een ‘eigen’ voorbereiding hebben op de wedstrijd in de laatste uren voor de wedstrijd begint. Dan wordt vastgehouden aan specifieke producten waar zij zich prettig bij voelen. Voor de meeste sporters speelt de laatste maaltijd een belangrijke psychologische rol in de voorbereiding op een wedstrijd.

Lees meer

Wat is mijn energiebehoefte?

Vandaag zal ik jullie bijpraten over de energiebehoefte van sporters in het algemeen en waar ik zoal rekening mee houd om de energiebehoefte van de sporters te bepalen.

Sporters uit alle takken van sport vragen mij vaak hoeveel zij moeten eten om optimaal te presteren. Meestal wordt door de sporters gedacht dat ik hiervoor een soort standaard kan geven voor hun sport. Dit is echter lang niet altijd het geval.

Lees meer